Αύριο αρχίζει η νέα σχολική χρονιά.
Ενθαρρύνουμε και τους δύο γονείς, ακόμα και αν δεν ζουν μαζί ή έχουν χωρίσει, να συνοδεύσουν το παιδί τους στον αγιασμό και να συνεχίσουν, μετά από αυτό, να συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Ήδη από το 2010 το Υπουργείο Παιδείας το ενθαρρύνει με εγκύκλιό του (για να την διαβάσετε πατήσατε εδώ) η οποία έχει προκαλέσει διθυραμβικά σχόλια αλλά και θυελλώδεις επικρίσεις.
Στην Γαλλία ήδη από το 1999 η Σεγκολέν Ροαγιάλ, τότε υπουργός παιδείας, υπέγραψε την δική της εγκύκλιο που σε μετάφραση παραθέτουμε κατωτέρω.
Γαλλική Δημοκρατία
Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Τεχνολογίας
Υπουργός αρμόδια για την σχολική εκπαίδευση
Παρίσι, 13 Οκτωβρίου 1999
Προς τους :
Πρυτάνεις των Ακαδημιών,
Επιθεωρητές των Ακαδημιών,
Διευθυντές σχολικών περιφερειών,
Θέμα : Κοινοποίηση των σχολικών επιδόσεων στις οικογένειες.
Υπέπεσε στην αντίληψή μου το γεγονός ότι ένας αριθμός χωρισμένων ή διαζευγμένων γονέων συναντούσε δυσκολίες στο να τους γνωστοποιηθούν οι σχολικές επιδόσεις των παιδιών τους, όταν αυτά ζούσαν με τον άλλο γονέα.
Οι γονείς έχουν και οι δύο το δικαίωμα να λαμβάνουν γνώση των βαθμών και των επιδόσεων των παιδιών τους.
Δεδομένου ότι με την νομοθετική μεταρρύθμιση της 8ης Ιανουαρίου 1993 τροποποιήθηκαν πολλά άρθρα του Αστικού Κώδικα, η από κοινού άσκηση της γονικής εξουσίας, με την οποία κάθε γονέας καθίσταται εξίσου υπεύθυνος για τη ζωή του παιδιού, είναι πλέον η συνήθης κατάσταση. Επιπλέον, ακόμη και στην περίπτωση όπου ένας γονέας έχει την αποκλειστική γονική εξουσία, ο άλλος γονέας έχει το δικαίωμα και την υποχρέωση να επιβλέπει την εκπαίδευση του παιδιού του. Για το σκοπό αυτό, θα πρέπει επίσης να εξασφαλίσει ότι του κοινοποιούνται οι βαθμοί και οι έλεγχοι του σχολείου.
Είναι σκόπιμο, ως εκ τούτου, να παρέχετε συστηματικά και στους δύο γονείς τις σχολικές επιδόσεις των παιδιών τους. Αυτό προϋποθέτει ότι η διεύθυνση και των δύο γονέων θα είναι γνωστή στους υπεύθυνους του σχολείου. Ωστόσο, παρατηρώ ότι ένας ορισμένος αριθμός από τις έντυπες αιτήσεις που ζητάμε να συμπληρώσουν οι γονείς που αφορούν τα οικογενειακά δεδομένα εξακολουθούν ν’ αναφέρουν μόνο ένα «νόμιμο κηδεμόνα» και μια μοναδική διεύθυνση γονέων. Επομένως, είναι απαραίτητο να θεραπευθεί αυτό το κενό με το να συγκεντρώνετε κατά την εγγραφή αλλά και στη συνέχεια σε κάθε σχολικό έτος τις διευθύνσεις και των δύο γονέων.
Σας ζητώ από τώρα να θέσετε υπόψη αυτές τις αρχές στους διευθυντές των σχολείων καθώς και την σχετική υποχρέωση που τους βαρύνει ώστε να μην ζητάνε να δηλωθεί με ποιό γονέα το παιδί κατοικεί. Λεπτομερέστερες οδηγίες θα σας αποσταλούν μεταγενέστερα για τα μέτρα που πρέπει να πάρετε για να εξασφαλίσετε το δικαίωμα και των δύο γονέων που αφορούν όλα τα θέματα που σχετίζονται με την εκπαίδευση των παιδιών τους.
Σε περίπτωση δύσκολων ή ιδιαίτερα περίπλοκων καταστάσεων είναι σκόπιμο να συμβουλευτείτε τις νομικές υπηρεσίες τη σχολικής περιφέρειας ή της ακαδημίας.
Σεγκολέν Ρουαγιάλ
Mon attention a été appelée sur le fait qu’un certain nombre de parents séparés
ou divorcés rencontraient des difficultés pour obtenir communication des résultats scolaires de leurs enfants, lorsque ceux-ci résident chez l’autre parent.
Or, les parents ont, tous les deux, le droit de connaître les résultats scolaires de leurs enfants.
En effet, depuis l’intervention de la loi du 8 janvier 1993 qui a modifié plusieurs articles du Code civil, l’exercice en commun de l’autorité parentale, qui rend chaque parent également responsable de la vie de l’enfant, est devenu la situation la plus courante. En outre, même dans le cas où l’un des deux parents exerce seul l’autorité parentale, l’autre parent dispose du droit et du devoir de surveiller l’éducation de son enfant ; à cet effet, il doit donc également obtenir communication de ses résultats scolaires.
Il convient, en conséquence, de faire parvenir systématiquement aux deux parents les résultats scolaires de leurs enfants. Ceci suppose que l’adresse des deux parents soit connue des responsables de l’établissement scolaire. Or, j’observe qu’un certain nombre d’imprimés de demandes d’informations aux familles font encore apparaître un seul “responsable légal” et l’adresse d’un seul des parents. Il est donc nécessaire de remédier à cette lacune en faisant en sorte de recueillir au moment de l’inscription, puis à chaque rentrée scolaire, les coordonnées des deux parents.
Je vous demande de rappeler dès maintenant aux chefs d’établissement et directeurs d’école l’obligation qui leur incombe, sans exiger une demande préalable du parent chez lequel l’enfant ne réside pas. Des instructions plus complètes vous parviendront ultérieurement concernant les dispositions à prendre pour garantir le respect des droits des deux parents en ce qui concerne l’ensemble des questions relatives à la scolarité de leurs enfants.
En cas de difficulté sur des situations particulièrement complexes, il conviendra de prendre l’attache des services juridiques du rectorat eu de l’administration centrale.
Ségolène Royal